TRONDHEIM KAMMERMUSIKKFESTIVAL
21.-28. SEPTEMBER 2025

English

Marianne Beate Kielland

Marianne Beate Kielland - mezzosopran er etablert som en av de fremste konserterende sangere i Europa, og hun er den eneste norske sangeren som noensinne har blitt nominert til US Grammy i kategorien Best Classical Vocal Solo.

Den allsidige mezzosopranen startet sin internasjonale karriere som ensemblemedlem ved statsoperaen i Hannover i 2001. Siden da har hun jobbet jevnlig med ledende orkestre og ensembler med et bredt repertoar helt fra musikk fra det 17. århundre, via klassisisme, romantikk og vår tids musikk.

Hun opptrer regelmessig med ledende orkestre og ensembler i Europa, som alle norske orkestre, Gøteborg Symfoniorkester, Dansk Radios Symfoniorkester, München Philharmoniker, Orchestre de Radio France, Wiener Symfoniker, Rotterdam Philharmonic, Radio Filharmonish Orkest Nederland, Mahler Chamber Orchestra, Chamber Orchestra of Europe, Nord-Deutsche Rundfunk, Barcelona Symphony Orchestra, Gulbenkian Orchestra og flere av BBC-orkestrene, for å nevne noen.

Innen tidligmusikkfeltet har hun markert seg som en eksellent utøver av musikken fra denne tiden, og hun opptrer regelmessig med verdens ledende barokkensembler som Freiburg Barockorchester, Akademie für alte Musik Berlin, Bach Collegium Japan, Le Concert des Nations og Jordi Savall, Europa Galante, Concerto Italiano, Anima Eterna, Concerto Köln og Orchestra of the 18th Century. I Norge er hun en fast samarbeidspartner med tidligmusikkensemblene Barokkanerne og Oslo Circles.

Gjennom sin karriere har hun samarbeidet regelmessig med noen av vår tids ypperste dirigenter: Herbert Blomstedt, Rinaldo Alessandrini, Fabio Biondi, Thomas Dausgaard, Philippe Herreweghe, Manfred Honeck, René Jacobs, Andrew Manze, Marc Minkowski, Vasily Petrenko, Daniel Reuss, Helmut Rilling, Christophe Rousset, Jukka-Pekka Saraste, Jordi Savall, Masaaki Suzuki, Thomas Søndergård, Fabio Luisi, Ottavio Dantone, Petr Popelka, Han-Na Chang, Juanjo Mena, Pablo Heras-Casado og Stephan Zillas.

Selv om Kielland har fokusert mesteparten av sin karriere på konsertscenen - hvor hun har gjestet de største konsertscenene og ledende festivalene i Europa, har hun også gestaltet utvalgte roller på operascenen, som Annio i Mozarts Clemenza di Tito (Salzburg Winterfestspiele 2024), Cornelia i Händels Giulio Cesare (Tokyo og Osaka 2023), Giulio Cesare i Händels opera med samme navn (Japan National Opera 2022), Messaggiera i Monteverdis Orfeo (Operaen i Oslo 2008), Speranza og Proserpina i Monteverdis Orfeo (Opera Comique i Paris i 2021 og Versailles 2024) og Dido i Purcells Dido og Aeneas på Bolshoj-teateret i Moskva i 2020.

Marianne Beate Kielland har medvirket på mer enn 60 innspillinger av lieder, oratorier, operaer, kantater av komponister som Bach, Händel, Vivaldi, Caldara, Scarlatti, Beethoven, Schumann, Mussorgsky, Martin, Chausson, Korngold, von Suppé, Schönberg, Webern, Berg, Grieg og Mozart. Særlig har hun også fokusert platekarrieren på å spille inn uinnspilte norske romanser, så langt av Elling, Olav Kielland, Groven, Dørumsgaard og samlede sanger av Sigurd Lie.

I 2012 ble hun nominert til US GRAMMY Award i kategorien Best Classical Vocal Solo for albumet Veslemøy Synsk, med musikk av Grieg og Olav Anton Thommesen.

Hun opptrer jevnlig med pianist Nils Anders Mortensen, og duoen har stått for en rekke av de nevnte platene over, samt opptrådt i Norge, Frankrike, Tyskland, Estland, Russland og Finland. Hun har også opptrådt med pianister som Leif Ove Andsnes, Håvard Gimse, Pascal Roge, Jean-Efflam Bavouzet, Lise de la Salle og Jos van Immerseel.

Marianne Beate var kunstnerisk leder for Risør Kammermusikkfest i 2019, var medlem av Oslo Kammermusikkfestivals kunstneriske råd 2020-2022 og er fra 2023 og fram til dags dato kunstnerisk leder av Oslo Kammermusikkfestival.

Foto: David Dawson